Menu
copyright
Copyright © 2006 Paliwa
Design By Jeremy D.

Oleje

Olej rzepakowy jest olejem pochodzenia roślinnego, wytwarzany z rzepaku. Na terenie większości państw Europy olej rzepakowy jest najważniejszym olejem pochodzenia roślinnego. Można to wywnioskować zz bardzo dużej produkcji tego oleju w przeliczanej na 1 hektar powierzchni w zestawieniu z innymi roślinami oleistymi.

Olej rzepakowy ma także bardzo duże zastosowanie w przemyśle paliwowym. Jest on stosowany albo jako jeden ze składników oleju napędowego albo jako paliwo samo w sobie. W tym drugim użyciu musi być podgrzewany w specjalnych instalacjach samochodowych, aby łatwiej przepływał w układach paliwowych a także wtryskowych.

Może być także wykorzystywany jako jeden ze składników służących do produkcji biodiesla, który z kolei jest wykorzystywany do napędu silników diesla. Wówczas olej rzepakowy musi zostać poddany przetwórstwu chemicznemu. Paliwa oparte na oleju rzepakowym są niestety droższe w wytwarzaniu w porównaniu z paliwami ropopochodnymi. Jednak fakt ten nie musi przekładać się na jego wyższą cenę, gdyż jako biopaliwo dostaje on ulgi podatkowe głównie przybierajace postać niższej akcyzy.

Olej napędowy jest uzyskiwany podczas procesu destylacji ropy naftowej z mieszaniny węglowodorów aromatycznych, naftenowych i parafinowych, które są wówczas wydzielane. Temperatury wrzenia destylatów tego oleju są większe od temperatury wrzenia destylatów z których otrzymuje się benzynę. Olej napędowy w fazie półproduktu musi zostać poddany obróbce wodorowej w trakcie procesów katalitycznych w celu usunięcia zbyt dużej ilości siarki z jego destylatów.

produkcja paliwa

Oleje napędowe można również wyprodukować z niektórych frakcji, które pozostają po procesach destylacyjnych. Jednakże wtedy należy poddać je katalitycznym procesom rozkładowym. Skład chemiczny tego oleju napędowego jest ściśle uzależniony od składu chemicznego ropy naftowej z której jest uzyskiwany, ale również od użytych procesów technologicznych w trakcie jego produkcji.

Olej napędowy jest przeznaczony do użycia w silnikach wysokoprężnych mających zapłon samoczynny. Dlatego też w tych silnikach nie ma kłopotu z niekontrolowanym spalaniem paliwa, bo zapłon nie jest iskrowy ale temperaturowy. Z tego powodu nie ma potrzeby obliczania liczby oktanowej dla oleju napędowego. Natomiast niezwykle ważnym wskaźnikiem jakości oleju napędowego jest tak zwana liczba cetanowa, która określa zdolność danego oleju napędowego do szybkiego samozapłonu przy bardzo dużej temperaturze.